Skip to content

Oppsummering av faget “Trykk og foto”

mai 18, 2010

Så er sommeren her, og vi har kommet til slutten av skoleåret 09/10, og dermed avslutningen av bloggen.  Det har vært kjempespennende og lærerikt å jobbet med trykk og foto i år, og det gir definitivt mersmak på å fortsette å ta bilder for min del.

Foto

Dette var første gang jeg hadde foto som fag, men det var utrolig kjekt.  Jeg har alltid vært interessert i å ta bilder, men visste fint lite om tekniske ting på kameraet.  I løpet av året har jeg lært masse, om blant annet blenderåpning, lukkertider, ISO og lys.  Jeg har også fått mer kunnskap om hvordan en best kan komponere et bilde, og hvordan et bilde kan forandre seg om en tar et utsnitt eller beskjærer det.

Vi har også jobbet en del med Photsohop, og dette har vært veldig lærerikt.  Jeg har alltid hatt lyst til å kunne redigere fine bilder, og føler jeg har utviklet meg enormt i photoshop, fra å ikke forstå noen ting, til å kunne retusjere, fjerne farger, legge bilder oppå hverandre osv.

Trykk

Vi hadde jobbet med trykk en gang før i fjor, så det var ikke like nytt som foto, men jeg lærte mye for det om.  Vi har hatt både sjablongtrykk, koldnålstrykk og fått laget silketrykk på Rogaland Kunstsenter.  Vi hadde linotrykk i fjor og jeg må si at de måtene vi har trykket på i år har vært mer interessante og avanserte.  Jeg synes imidlertidig at det har vært helt greit at vi har fokusert mest på foto-delen av faget, trykkingen krever mye arbeid, og jeg synes det er kjekkere å jobbe med foto.

Blogging

Blogging var nytt for meg i år, men det synes jeg virkelig har vært kjekt å starte en blogg i forbindelse med dette faget.  Siden alle har hatt sin blogg har det vært lett å få inspirasjon fra de andre, samtidig som det har vært kjekt å kunne dele bloggen med «hele verden», spesielt familie (som alltid lurer på hva jeg driver med på skolen) og venner.  Det blir også annerledes å skrive på bloggen, som alle kan lese, i forhold til bare en lærer, men dette føler jeg har vært befriende og ikke noe som jeg har tenkt så mye på.  Blogging er noe jeg kan komme til å fortsette med :).

Arbeidsmetoder

Måten vi har jobbet på i faget har stort sett vært flott!  Vi har hatt en strukturert arbeidsplan og vi har alltid fått vite hva vi kommer til å jobbe med framover.  At vi har dokumentert stort sett alt vi har gjort på bloggen har bare vært et pluss.  Nå kan jeg for eksempel senere gå tilbake å se på hva vi har gjort.  Det har også vært nyttig for å legge inn lenker til interssante nettsider.  I tillegg har vi vært på mange kjekke foto-utstillinger, for eksempel Helsinki10 og Ingeborg Skrudland, som har vært veldig inspirerende.

Alt i alt vil jeg bare si takk for et flott år med trykk og foto, som etter hvert har blitt favorittfaget mitt i år!

No comments yet

Legg igjen en kommentar

